Om att lyssna på kroppen och lägga till en god vana

I ett år har jag regelbundet, nästan regelbundet i alla fall, gått på gym. Min drivkraft för att ta mig iväg till gymmet har varit att få tyst på ett evigt gnisslande skulderparti och en nacke som varit skyldig till ett oändligt antal dagar med huvudvärk under många år. För det ska ju vara bra det där, att gå på gym och bygga styrka. Jag förstår det, rent intellektuellt förstår jag att det är bra med starka muskler, men jag kan helt ärligt inte känna det.

Jag blir inte märkbart starkare, jag tycker att det är en tråkig träningsform och jag trivs inte i gymmiljön. Jag har periodvis mindre gnissel och knakande i kroppen men den där wow-känslan av att träna på gym, nej den har jag aldrig upplevt. Tyvärr. Så i julas bestämde jag mig för att sluta kämpa med motivationen, eller åtminstone unna mig en paus ifrån det där med gym. Jag försöker verkligen leva efter mitt motto ”It´s all about listening to your self” och det gäller inte bara att lyssna till mina tankar och minakänslor, det gäller i allra högsta grad även på min kropp. Jag är inte så bra på det, än, men jag övar och den här gången hörde jag tydligt att min kropp sa att ”Tack för att du har försökt, men just nu är det något annat som behövs. Prova yoga istället.”

Så jag gjorde det. Jag hittade tillbaka till Yoga with Adriene och kände faktiskt att gnisslet blev mindre gnissligt och knakandet mindre knakigt. Under julledigheten startade jag varje morgon på yogamattan och tyckte så mycket om det att jag bestämde mig för att fortsätta med den goda vanan även när det var dags att jobba igen. Sen är det ju inte alltid så enkelt med goda vanor. Hur goda de än är är det lätt att tappa dem och glömma bort. Men så här långt går det bra. Morgonyoga blev för ambitiöst när vardagen var tillbaka men den är utbytt mot kvällsyoga som fungerar lika bra och istället har jag lagt till en ny morgonvana. Adrienes morgonmeditation är ett alldeles utmärkt sätt att starta dagen på! Kanske blir det gym igen men just nu är yogan bättre. Det har blivit dags att hålla kväll men i morgon bitti sitter jag på min yogamatta igen, andas och låter nacke och skuldror slappna av, och är så nöjd över min nya vana.

2 svar till “Om att lyssna på kroppen och lägga till en god vana“

  1. Yeeeaaahh! Heja dig!
    Det är viktigt att lyssna i alla lägen och när kroppen säger till dig att du nog ska göra en paus i träning på gym, då ska du göra det. Yoga är ett ypperligt sätt att få kroppen att må bra. Och precis som så mycket annat ska man hitta den form av yoga som passar en själv bäst. Är kvällsyoga när du jobbar det bästa, så är det det du ska göra. Heja dig!
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

  2. Du är för härlig! Tack för heja-ropen! Jag har verkligen varit dålig på att lyssna till min kropp men gör mitt bästa för att bli bättre på den sortens lyssnande 🙂
    Kram Maria

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.